måndag 28 november 2016

ATT ÄLSKA SIG SJÄLV



Att älska sig själv är att älska allt levande, det går bara inte att låta bli.

Att älska sig själv är att respektera sig själv och allt levande.

Att älska sig själv är att inse att jag – och alla andra - är perfekta precis som vi är. Vi är komplexa varelser som innefattar både mod och feghet, styrka och svaghet. Perfekta!

Att älska sig själv är att tillåta sig själv och alla andra välja SIN livsväg, att utveckla SIN unika potential.

Att älska sig själv är att på inga sätt skada något levande, inklusive Moder Jord.

Att älska sig själv är att veta att vi alla är ETT. Förenade och beroende av varandra. Som en universell orkester där alla, allt levande, är lika viktiga.

När jag älskar mig själv har jag ändlös kärlek att ge till andra – jag VILL ge .

När jag ger kärlek till andra hjälper jag dem att finna sin egen själs ljus och kärlek.
Så sprider sig kärleken vidare. Så har vi möjlighet att rädda vår värld.

Men allt börjar hos mig - och dig.

Och det är inte det lättaste, att lära sig älska sig själv.

Speciellt inte för oss som vuxit upp med Luther och Jante på varsin axel. Och eftersom båda är små luriga djävlar som smyger sig in där – och när – vi minst anar det gäller det att vara mycket vaken. Jag har haft många långa dialoger under många år med båda, men numera vill jag påstå att de inte har mycket hos mig att hämta längre. Vill de sitta på mina axlar får de väl göra det, men de kan inte längre påverka mig. Det är i alla fall min starka övertygelse.
Vägen hit har varit lång, snårig och ibland fruktansvärt jobbig. Men har jag väl börjat denna väg finns, i alla fall för mig, ingen återvändo.

Och det är jag glad för!

För nu, när jag känner kärlek till mig själv, älskar jag också mitt liv, min värld, min familj, mina vänner – ja, allt som omger mig. Jag kan se och möta beteenden som jag inte ställer upp på samtidigt som jag kan älska själen bakom, den som gör vad den kanske har kommit hit till vår jord för att göra eller sätta igång. Vad vet jag?

Vad jag vet är att kärleken, till mig själv, till allt levande, nu när jag lärt mig lyssna mer på mitt hjärta har fyllt mitt NU med så mycket lyckokänslor och harmoni att jag ibland flödar över.

Och det bästa av allt, jag är inte beroende av någon speciell person för denna känsla, den finns redan inom mig.



"If there is light in the soul, there is beauty in the person.

If there is beauty in the person, there will be harmony in the house.
If there is harmony in the house, there will be order in the nation.
If there is order in the nation, there will be peace in the world."
~zen~



All förändring börjar med ett enda litet steg - i det här fallet "lära sig älska sig själv".


Publicerad  2011-11-28 i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)


*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar