söndag 11 december 2016

SMÄRTLINDRANDE ANDNING



Terapimålning från Vidarkliniken 2015


Genom yogan har jag upptäckt att jag faktiskt medvetet kan påverka min smärta bara genom att först känna in smärtan, var den finns, att erkänna den, sedan att andas in i smärtområdet, omforma smärtan, låta den flöda ut som den behöver – och sedan försiktigt andas ut den.

Känn smärtan, erkänn att den finns där. Lyssna sedan på vad den har att säga; vad vill den, vilket område behöver den hjälp med? Blunda, fråga från hjärtat och se vilka bilder som kommer upp som svar. Får du inga bilder – så vet du nog ändå vad som är fel. Det kan vara att du sitter fel vid skrivbordet, att du bär fel. Snedbelastning, spänningar etc. – du har säkert svaret – när du känner efter. 
*
Det här är en övning jag använder nästan dagligen. Ja, den fungerar mycket bra för akuta smärtor, men även för kroniska. Men när det gäller kroniska smärtor behövs en kontinuerlig övning, (tills vi funnit orsaken.)

• Sätt dig bekvämt tillrätta i meditationsställning – eller om det är bekvämare, ligg ner. Se till att inget stör dig under denna övning (ca 10-15 minuter till att börja med, senare kan det räcka med några minuter när du tränat upp dig). Ett bra sätt att börja – om du är nybörjare, är 4-stegsavspänningen. (Finns i ”Boken om Min vän Smärtan"  eller i Facebookgruppen "Att vara Hel".)

• Ta tre djupa andetag, känn att kroppen är helt avslappnad (om du behöver mer tid för att känna avslappning – ta dig de. Du vet själv när du är redo.)

• Känn var i kroppen smärtan finns och vilket område som behöver första hjälp.

• Andas lugnt in kärleksfull läkande energi i området, tänk dig att du ömt kysser smärtan/det onda vid varje inandetag. Om det känns bra kan du visualisera grönt läkande ljus, om det är en inflammation eller infektion. Annars kan mörkviolett färg, som ametisten, ge smärtlindring (framför allt vid spänningshuvudvärk har jag märkt)

• När du andas ut låter du smärtan få allt utrymme det behöver samtidigt som du ser hur smärtans energi följer med utandningen ut ur kroppen. Forcera inte utan låt andningen röra sig naturligt.

• Gå igenom hela kroppen på samma sätt, känn smärtan, kyss den mentalt, låt den flöda, upplösas och ta med den i utandningen.

• Fortsätt genom hela kroppen, eller tills det känns bra.

Bra är att ha kunskap om hur kroppen ser ut inuti när du visualiserar. Läs en bok i anatomi, du kan låna från biblioteket. Försök se dig som en upptäcktsresande i din egen kropp. Om du satt i en liten ubåt - vad skulle du se? Vart skulle du resa? Kanske till ett område som behöver din uppmärksamhet.
Jag är övertygad om att vi kan styra vår kropp, vår hälsa mycket mer än vad vi idag tror oss om. Med fokuserad tanke och stark intention kan vi åstadkomma mirakel.

Ja, egentligen vet jag vet, för jag har gjort det.

Det här är en otroligt verksam smärtlindring, när man har tränat upp den. Men när smärtan är som starkast är det mycket svårt att gå in i den och känna – det naturliga är att fly – som vi oftast gör. Tillåt dig att fly då - för det behöver både du och din kropp. Men kom tillbaka till smärtan! När du orkar ta tag i den.

Jag har tidigare skrivit om grindeffekten, vilket är ett mycket effektivt sätt att ”fly” från smärtan genom att blockera dess signaler till hjärnan genom att aktivera andra, snabbare signaler som blockerar smärtsignalerna. Detta är ett bra verktyg i vardagen, när vi inte har tid att utforska smärtans källa. Men orsaken till smärtan finns ju kvar, och innan vi tagit tag i orsaken/orsakerna till smärtan blir vi inte av med den permanent.

För att helt bli av med smärtan väljer jag (och hoppas du gör detsamma) att gå in i smärtan helt, se varför den finns, vad jag behöver förändra. Först då kan jag bli fri. 

Att göra det i en visualiserad meditation känns – i alla fall för mig – som den renaste, enklaste vägen. 

Utan fight.

Eller flykt.


Tidigare publicerad  2010-12-11 i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar