torsdag 18 januari 2018

ATT VÄLJA ETT LIV I RIKEDOM

Idag delar jag med mig av ett litet avsnitt i min kommande bok med arbetsnamnet HappyBody; från smärtkropp till lustkropp.

Terapimålning Rikedom

Tänk om det kan vara så att du kan välja din rikedom? Bara genom kraften av din övertygelse?

Men först behöver du definiera vad som är rikedom för just dig. Är det finansiellt överflöd? Att ha status och respekt från omgivningen? Många vänner? Är det att leva tryggt med en älskad partner? 

Eller kan det vara att ha friheten att utvecklas som man vill? Att njuta av att bara vara sig själv? Vad är det du allra mest vill ha mer av i ditt liv?

Yttre & inre rikedom
Jag tänker mig att det finns två stora kategorier av rikedom; yttre och inre.

Den yttre rikedomen i form av finansiellt överflöd och status kan verka svårare att välja in i sitt liv eftersom den är så beroende av andra, av omvärlden. Men om man, som jag, tror på den fokuserade tankens möjlighet att påverka vår verklighet – och att använda attraktionslagen – då borde det vara möjligt. Men eftersom jag inte – ännu – lever i finansiellt överflöd kan jag inte riktig uttala mig om det.

När det gäller attraktionslagen tror jag bara att den fungerar om man har en ren och klar övertygelse, en riktning som gynnar den universella expansionen - och att det man riktar sig mot inte går emot ens livstema. Det livstema, den livslärdom man bestämt sig för att utforska i detta liv innan man gick in i det. För jag tror att vi lever flera liv, jag har egna upplevelser som stärker det, och jag ser varje liv som en årskurs i skolan. Vi har valt linje, (innan vi föddes till detta liv) vi behöver ta oss igenom med godkända betyg för att gå vidare. Visst har vi valet att byta linje, men då måste vi börja från början igen.

Den inre kan du helt forma som du vill med din övertygelses kraft – och en massa klarsynthet, mod och visdom, det är min övertygelse. Du kan välja att se rikedomen inom dig, alla dina gåvor.

Du kan också välja att se den rikedom som finns runtomkring dig - och som är gratis. Naturens alla gåvor, skönheten i de verk vi människor skapat som konst, litteratur, arkitektur, musik, film, dans etc.

Just upplevelsen av naturens rikedom upptäckte jag för drygt tio år sedan när jag skaffade mig en digital kamera. Jag hade då sålt min stora systemkamera som aldrig kom med på promenader och tog med mig den lilla behändiga ut för att testa. Det jag upptäckte då, när jag såg genom kamerans display, var skönheten i de små detaljerna. Den lilla späda blomman som avtecknade sig mot den lavrika gamla grenen, den stora stenen med sin mossa och sina ådringar, ljusets glitter i vatten. Vilken rikedom av skönhet! Sedan dess går jag ofta ut med syfte att ta foton, just för att uppleva dessa små visioner av naturens rikedom.

Inre rikedom är också att ha tillgång till fantasin. Att fantisera fram ett liv, den upplevelsen kan vara lika starkt som upplevelsen av det ”verkliga” livet och kan då berika det. Där föds idéer, uppfinningar, lösningar på utmaningar. Där skapar vi det vi behöver mer av i vårt liv.

Rikedom kan också vara att ha ett rikt socialt liv. Och att ha några riktigt nära vänner. Studier har visat att detta har en avgörande betydelse för vår känsla av lycka. Har man inga nära vänner kanske man kan finna sitt sociala liv genom att ställa upp som volontär i någon förening. Jag gjorde det efter att ha gått igenom en stor förändring i mitt liv – jag blev arbetslös och över en dag försvann den dagliga kontakten med mina kollegor. Dessutom försvann mycket av känslan av att betyda något, att göra rätt för sig i samhället. Jag hittade sedan tillbaka till den känslan när jag engagerade mig gratis i en stödförening för långtidssjukskrivna och arbetslösa. Att ge där gjorde att jag kände mig rik – för jag fick så mycket tillbaka i form av uppskattning. Men det viktigaste var att jag kände mig delaktig i något fint.

Musiken är; för mig, också en rikedom och en stor källa till glädje och välbefinnande. Rikedom just för att det finns musik till alla olika former av känslor och upplevelser. Musik som gör mig glad, sorgsen, upplyft, arg, stark, vemodig, kärleksfull. Musik som får min kropp att dansa vilt, som får den att slappna av, som får den euforisk. Som ger kraft, som visar mina svagheter, som tänder min låga – och som släcker den inför vila. Musik som bor i varje cell av mig.

Musiken har visat sig ha läkande kraft genom dess vibrationer (förutom den glädje det ger att sjunga). Att humma t.ex gör oss lugna och avstressade. Jag vet att jag hummar både när jag är lite stressad, en aning irriterad – och när jag är glad. Mamma hummade alltid i köket, det lät glatt (för henne var musiken mycket viktig), mina småbröder hummade tvåtonigt, samtidigt som de rullad lite fram och tillbaka, när de skulle sova (kanske gjorde jag också det).


Inte så konstigt då att så många sjunger i körer i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar