fredag 29 mars 2019

PLACEBO – ÖVERTYGELSENS KRAFT




Sedan många år tillbaka har jag utforskat placeboeffekten – OCH insett dess otroliga kraft för smärtlindring men också självläkning. Ju mer jag läst, ju mer jag testat själv – desto mer inser jag att detta är själva nyckeln till en frisk välmående kropp.

Tankens och övertygelsens makt!

Om man, som jag, inser att vi alla är en del av ett universellt nätverk där alla våra tankar och känslor påverkar vår omgivning – men främst vår kropp – då är placeboeffekten helt självklar. Jag har läst om svårt skadade under andra världskriget, som i brist på morfin av en klok sjuksköterska fick saltlösning (eller vad det var) insprutad - och det hjälpte dem (plus sjuksköterskans omvårdnad).

Svårigheten för mig personligen var att överföra placeboeffekten – och betingad reflex (Pavlos hundar) till något som skulle fungera för mig – för jag vet ju att det jag tar är placebo. Till slut kom jag på; stark smak, smärtlindrande effekt, lätt att ta.

Kryddnejlika! YES!

Varje gång Citodonet (starkt smärtlindrande) kickade in på kvällen – dvs när jag kände dess effekt – tog jag en kryddnejlika, tuggade - och förankrade allt i en triggerpunkt – ”Happy Body”.  (i detta fall mitten av mitt ytteröra).

Placebo innebär ju, när du tänker efter, att dina tankar kan påverka din hälsa (och inte som vissa läkare nedlåtande säger ”du inbillar dig”). Ok, då inbillar jag mig att jag är frisk – och därmed ÄR jag frisk. 

Att se denna dokumentär idag från Vetenskapens värld om placeboeffekten stärker mig ännu mer i utforskandet av vår outforskade inneboende kraft till självläkning – och självförverkligande!

 

Delar här ett stycke om placebo (och nocebo) från min kommande (?) bok ”Happy Body”

PLACEBO – NOCEBO

Fler och fler studier visar på tankens möjlighet att påverka vår hälsa och välbefinnande. Placeboeffekten, som en del lite nedlåtande kallar inbillning, är om man tänker efter verkligen ett bevis på tankens kraft. Dess motsats, noceboeffekten, innebär att om patienten inte tror på en medicin, eller inte har förtroende för läkaren som ordinerat den, fungerar den heller inte bra på just den patienten. Detta visar att våra tankar, vår övertygelse, är en av de viktigaste aspekterna för vårt välmående. Man vet till exempel att positiva lugna glada tankar frigör endorfiner, GABA (en nervlugnande substans) och serotonin. Egentligen har alla tankar, och då också känslor, en kemisk – biologisk påverkan på vår kropp. Hur effektiv än en medicin eller behandling är biologiskt måste patienten ändå tro på den för att den ska ha maximal effekt. Att ge din plan för bättre hälsa och ett rikare liv allt ditt fokus och vilja är mycket viktigt. Liksom att ha fokus på de muskler du tränar har visat sig ge bättre effekt än om dina tankar vandrar iväg åt andra håll.

Dr Bruce Lipton har skrivit en spännande och lättläst bok om hur våra tankar och känslor styr vårt genetiska uttryck. Boken ”Tro, dogmer och biologi: Hur vårt undermedvetna styr våra gener” tar bland annat tar upp nya vetenskapliga upptäckter om de biokemiska effekter som hjärnans funktioner ger upphov till. Detta visar att kroppens celler påverkas av våra tankar i allra högsta grad. Varje cell har, enligt dr Lipton, en medvetenhet om sin omgivning och kan självständigt svara på dessa stimuli utifrån, vilket visar på en intelligens på cellnivå. Varje människa har cirka femtio biljoner celler som var och en svarar på våra tankar och känslor.

 Även Gregg Braden tar i sin bok ”Övertygelsens kraft…” upp studier som visar på hur vi genom vår övertygelse kan förändra funktioner i våra kroppar.

Vilket ansvar har vi inte då att alltid försöka inrikta oss på positiva lugnande hälsofrämjande livsbejakande tankar för att vår kropp och själ ska må som bäst? Vilka möjligheter öppnar inte denna kunskap upp för oss i vår självläkningsprocess och vår önskan om ett bättre mer njutningsfullt liv? För vi kan faktiskt lära oss att styra våra tankar genom att först granska vilka destruktiva negativa tankar och trosföreställningar som får en stark negativ effekt på våra celler, och sedan byta ut dem till positiva affirmationer. Visualiserade positiva affirmationer som på sikt kan bli till övertygelser. Övertygelser som sedan påverkar varenda cell i vår kropp. På så sätt går vi från att vara ett offer till att vara medskapare av vår hälsa och vår framtid.

Vilka möjligheter vi alla besitter!

Tänk dock på att affirmationerna du säger måste vara möjliga för dig att uppnå och att du har hela dig med i övertygelsen, även ditt undermedvetna – annars kan de få motsatt effekt. För när attraktionslagen inte fungerar beror det oftast på att man inte har med sig sitt undermedvetna i planen. Ett exempel är önskan att bli rik – men om ens undermedvetna har för sig att det är fult med rikedom – då händer inget.

En annan orsak till att den inte fungerar (och det här är bara mina tankar) kan vara att det jag önskar går emot mitt livssyfte, det jag kommit till detta liv för att lära eller utföra.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar