fredag 18 november 2016

KROPPENS INTELLIGENS



Jag blir mer och mer fascinerad av kroppens intelligens, hur kroppen samverkar med det undermedvetna, lagrar minne och läser av omgivningen. Bruce H Liptons bok "Tro, dogmer och biologi" gav mig vetenskapliga underlag till det jag själv lärt mig (och känt) om min kropp - och min själ, mitt medvetande - de sista åren, när jag äntligen tillät mig att lyssna på henne. Jag, som tidigare närmast sett min kropp som ett redskap, något som ibland svek, som ofta bråkade, som gav mig smärta, är nu otroligt tacksam för vad hon ger mig i form av upplevelser, känslor i alla aspekter. Njutning.

Det är SÅ spännande att vara i en kropp, för jag vet inte vad den hittar på härnäst.

Som när jag tidigare inte lyssnade på kroppens signaler om att vila en inflammerad höft som utvecklades till diskbråck, svarade hon med att ta styrseln ur hela benet "nu MÅSTE du vila, för du kan inte gå". Eller när jag senare körde på med heltidsstudier på universitetet plus 70 % jobb, sa hon också slutligen ifrån, denna gång med ulcerös colit - bara för att visa att nu räcker det. "Stressa inte mer - LYSSNA på mig nu då"! "Som läxa får du ligga med dropp, massiva doser av antibiotika, cortison och morfin, på sjukhus tillsammans med flera andra dödssjuka" 

PUH! Vilken pärs det var. Men jag överlevde - och lärde mig slutligen min läxa.

Att lyssna på min kropp!

Vad vill hon, vad behöver hon? Vad är det jag gör som är fel? Felbelastar jag henne, sitter jag fel? Äter jag fel?

Att ställa frågor till kroppen är steg ett i att förstå hennes språk för nu är din uppmärksamhet riktad dit. Men att förstå vad hon vill säga är inte det lättaste och kräver lyhördhet, intuition och en stor kunskap i hur kroppen fungerar. Biologiskt, fysiskt, mekaniskt, kemiskt, psykiskt, mentalt och energimässigt.

Ett sätt att kommunicera med kroppen som jag funnit mycket effektivt är kinesiologi. Jag har lärt mig grunderna i bl.a. fingertestning som är ett verktyg med otroliga möjligheter. Jag testar vilken mat som ger mig mest energi. Dessutom kan jag testa mina stressorer, rädslor, dysfunktionella beteenden – och vilka behandlingar jag behöver göra för att bli av med dessa.

Krävs både tid och mod – men är SÅ värt det. 
För när vi lärt oss vår kropps språk finns inga gränser för vad vi tillsammans kan åstadkomma. Och läka. 

Våra tankar  Och övertygelser styr!

Publicerad 2010-11-18  i Metrobloggen

(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)


*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar