lördag 9 december 2017

Att utmana skammen av dålig ekonomi. Och att våga be om hjälp.



Idag tänker jag visa mig själv att jag verkligen slängt min skam i sjön, skammen bl.a. över att ha en usel ekonomi – just nu.  Samt skammen att behöva be om hjälp.

Jag gör det genom att genom att be er vänner att köpa mina novellantologier (julklappar ska ni väl ändå köpa? 😉) och på så sätt bidra till tågbiljett så jag kan tillbringa jul med dotter, barnbarn, svärson och hela hans familj i Jämtland, som jag brukar. Nu har de skaffat ännu en familjemedlem, en kattunge, så det blir mycket trångt i bilen.

Enligt forskning är givandet en stor faktor för att vi ska känna lycka (hörde det sist i tisdags i programmet Nobelstudion på SVT). Nu ger jag er den möjligheten  samtidigt som ni får möta massor av fina författare med fantastiska, inspirerande och intressanta historier i varje novellantologi.

Win-win gillar jag. 


Du kan läsa om hur jag behandlat min skam för att släppa den fri här


Vill du köpa ett eller flera signerade exemplar av dessa noveller, maila mig på gunnel.saric@gmail.com 

PS. Ange ditt namn, adress och eventuellt namn på annan mottagaren till boken om du tänker ge bort den. DS


Priserna är exklusive frakt, men bor du i Stockholm kan vi komma 
överens om att mötas någonstans för leverans.


MINA BÖCKER
En presentation


WHILDEANSKA VINTERN - Pris 150 kr
(Notis Förlag 2014. Storpocket. Tema; relationer)
Mitt bidrag ”Att vara Hel” är mina funderingar och erfarenheter om vad det är som gör oss hela som människor. Att vara hel är, för mig, att våga möta sina rädslor, sitt mörker. Att utmana rädslan. För att verkligen uppskatta mitt eget ljus får jag inte vara rädd för mitt mörker för ett ljus kan endast ses från mörkret. Att vara hel innebär också att vara vän med sin kropp.


WHILDEANSKA VÅREN - Pris 150 kr
(Notis Förlag 2014. Storpocket. Tema; kärlek & erotik)
”Hänsynslös kärlek” handlar om den kompromisslösa kärleken och om den kan existera. Går det att leva tillsammans i en relation som är totalt hänsynslöst ärlig och helt kärleksfull?  Detta diskuterar de två huvudpersonerna vid deras första möte, ett möte som skulle leda till ett passionerat utforskande av kärlek i total öppenhet. En helt självbiografisk berättelse.

KVINNAN OCH EKEN - Pris 80 kr
(Ariton Förlag 2014)
Temat för denna novellantologi är relationer. Mitt bidrag, ”Vänner för livet”, är ett förlåtelsebrev till min allra äldsta vän. Min kropp. Jag funderar även på vad skönhet egentligen är och hur vi påverkas av vissa ideal.


INSIKTER - Pris 120 kr
(Ariton Förlag 2014)
”Att välja hjärtats väg” är en delvis verklighetsbaserad berättelse om när livet pockar på, ja, nästan tvingar oss att göra en förändring. När vi inser att det inte går att fortsätta som förut, för då kommer vi att gå under. Psykiskt men även fysiskt. Att ha modet att bryta upp kan leda till nya oanade möjligheter att växa som människa i styrka och vishet.


WHILDEANSKA SOMMAREN - Pris 150 kr
(Notis Förlag 2015. Storpocket. Tema; mat & dryck, resor samt världen i stort)
”Shamansk trumresa” är en resa jag gjort i mitt inre via en guidad trumsession ledd av duktiga shamanen Lina Alvarez Quioto, en riktig virtuos på den shamanska trumman. En spännande resa som öppnade upp nya möjligheter inom mig.

Böckernas ryggar

DE SJU DÖDSSYNDERNA  - Pris 150 kr/styck
(Ariton Förlag 2015–2016. Kartonnage)
En novellantologiserie i sju delar, en för varje dödssynd. Samma 23 författare har skrivit var sin novell i varje bok. Varje bok (utom den sista) har också ett förord av en känd person. Mina bidrag är en blandning av mina nattdrömmar, egna erfarenheter och viljan att försöka förstå dessa begrepp som är varje boks tema, samt hur de påverkar mig. Vill du köpa alla 7 ger jag 100 kr i rabatt.


HÖGMOD.
Min novell heter ”Modet att flyga högt” och temat är att vara stolt över sig själv och sina talanger. Att ha mod att lysa, att ställa sig över avund – utan att för den skull nedvärdera andra. Att tillåta sig själv att glänsa kan ju faktiskt inspirera andra att göra detsamma.
Förord: Robert Wells



GIRIGHET
”Fylla ett tomrum” är mitt bidrag. Girighet är, för mig en längtan som aldrig någonsin kan uppfyllas, den vill alltid ha mer. Den är också helt självisk och tyvärr får den girige aldrig uppleva givandets glädje. Girighet ser jag också som det största hotet mot vår miljö, vårt samhälle och vår planet.
Förord: Linda Bengtzing


VÄLLUST
”Ur lust är jag kommen” handlar om att öppna upp för det lustfulla utan att för den skull bli slav under det. Lusten kan vi finna överallt; i ätandets njutning, i skönheten runt om, att med händerna påta i jord, att älska sinnligt – eller passionerat. Att skapa små ögonblick av ren njutning, lust och glädje man kan plocka fram en grå dag.
Förord: Ylva Maria Thompson


AVUND
”Jag vill” är en historia med två perspektiv, den avund som den ratade känner mot den som t.ex. fick en utannonserad tjänst kan upplevas på olika sätt beroende på den egna självkänslan. Den svage ser sig som ett offer, medan den med starkare självkänsla rannsakar sig själv och inser att avunden bara är en indikation på vad man själv vill ha. När man inser det kan man ta de steg som behövs för att komma dit man vill. Avunden blir då en morot. Ett sätt är att granska och modellera den som lyckats. Avundsjuk kontra avundfrisk.
Förord: Yannick Tregaro


FROSSERI
”Ormars hunger” handlar om hur ett trauma i barndomen kan skapa ett tröstbeteende; att äta för att fylla sitt inre tomrum, att äta som substitut för det man saknar. Där bordets njutningar blir det enda som kan ge en känsla av välbehag och därmed blir en drog. Ett beteende som till slut kan bli livshotande. Men när man väl kommit till botten finns det bara två alternativ; lägga sig ner och dö – eller klättra upp.
Förord: Carl Jan Granqvist


VREDE
”Vredens gåva”. Vrede är en mäktig kraft, använd den vist, konstruktivt och kärleksfullt. För mig var denna svårast att skriva, jag fick ingen idé, inget kom till mig förrän jag började fundera över undertryckt vrede – min egen. Den undertryckta vreden orsakad av min rädsla över att tappa kontrollen över den, som jag ibland gjort som barn. Sedan, under en meditation, fick jag uppslaget till novellen och efter det tog den inte lång tid att skriva. Vilket var tur, för jag var ute i sista minuten med att lämna in den.
Förord: Per Ragnar



LÄTTJA
”Att vara SmartLat” handlar om behovet att tillåta sig ibland att bara vara, speciellt för den överambitiöse arbetsnarkomanen. Att finna rätt balans mellan Görandet och Varandet och om hur svårt det kan vara för vissa. De som riskerar att bränna ut sig är de som känner att de alltid behöver prestera för att duga. De vars värsta skräck är en tom kalender, de som flyr in i ständiga aktiviteter för att slippa granska sig själv, sina trauman och rädslor. De som tror att utveckling och expansion endast kan ske genom agerande. Men det finns växande även i stillheten, i att inte göra något. Som fröet som stilla gror i mörker för att sedan plötsligt visa sin potential att växa sig stor och livskraftig genom sina första spröda blad.
Saknar förord.



ÖVER EN FIKA I SVEA RIKE - Pris 150 kr
(Ariton Förlag 2017. Kartonnage. Tema; sådant som skrämmer oss)
Storyn till min novell ”Där kärlek inte finns” kom till mig i en mycket klar och stark mardröm. En mardröm men med ett hoppfullt slut som kom då jag vågade stanna kvar i den och inte fly till vakenhet som jag oftast gjort förr. När jag sedan samma dag läste att Ariton Förlag sökte deltagare till en novell om just rädsla kände jag att jag bara var tvungen att skriva ner min dröm. Rädslan, min egen, är hotet från den giriga makteliten som hotar hela mänsklighetens fortsatta existens genom sina försök att manipulera och suga ut allt de kan. Detta blev så tydligt i drömmen med dess färgstarka symbolspråk.

”Vad gör du för att bemästra din värsta rädsla?
Hur använder du den för att växa som människa?
Vad kan du göra för att bryta maktens manipulation?
Och vad kan du göra för att rädda Moder Jord och mänskligheten?”

Jag är också glatt överraskad över de andras spännande och välskrivna bidrag, hade svårt att släppa boken när jag väl börjat läsa. Och med tanke på att förlaget fick in mer än 200 noveller är jag både glad och stolt att vara bland de 35 uttagna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar