lördag 30 december 2017

NYÅRSLÖFTEN



Nu närmar sig den dagen då de flesta av oss tänker igenom vad vi vill uppnå nästa år. Och vad vi vill avsluta i detta år.

Nyårsafton!

Vi vill förändring, vi lovar oss själva att genomföra denna förändring – men hur många har klarat att fullfölja löftet till årets slut?

Den stora frågan är ”varför klarar vi det inte?”

Kan det vara så att de flesta nyårslöften inte är så väl genomtänkta? Inte förankrade i vardagen? Att den riktiga motivationen saknas?

För mig har det varit så. Det har oftast inte varit rätt tid. Rätt tid för att sluta röka t.ex. var i augusti (2000) Att byta jobb var också i augusti – liksom att ta upp studierna. Byte av bostad skedde i april och nästa i september. Men löftet om en vit januarimånad med en veckas fasta höll jag under flera år på 80- och 90-talet.

Numera ger jag bara ETT enda löfte, ett löfte jag ger mig själv varje dag.

NÄRVARANDE I NUET DELAR JAG MIN KÄRLEK & GLÄDJE.



Närvaro kräver fokus, så förblir jag uppmärksam; på mig själv, på mina nära, omgivningen. På världen, på tillfällen som flyger förbi. Så växer jag som människa, personligen och andligt.

Att dela är att ge av det jag har; min omtanke, kärlek, kunskap, mina förmågor, gåvor och insikter. Och ju mer jag delar, desto mer glädje kommer till mig.


Att vara närvarande är inget lätt löfte att hålla. Jag har tränat på närvaro de sista åren och det har visat sig vara en av mina svåraste utmaningar. Så ofta som jag kommer på mig själv med tankarna på något helt annat än vad jag just nu håller på med. Oftast fladdrar de runt planlöst som en mängd fjärilar, utan tråd – eller synligt mål. Och att tämja fjärilar är helt omöjligt. Så jag försöker med att bara notera att de flyger förbi, för att sedan återgå till vad jag håller på med just NU. Dag för dag blir jag lite bättre på att fokusera, att vara i Nuet. Men jag har långt kvar till mästerskap – om jag någonsin kommer dit.

Att ge har jag däremot inte svårt för, men bristande närvaro kan göra att jag ibland inte lägger märke till de som behöver det jag har att ge. Ännu en orsak till att träna på fokuserad närvaro.


Tidigare publicerad  2011-12-29  i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)

***


Idag, när det är några dagar kvar på år 2017, tränar jag fortfarande på att vara medvetet närvarande i nuet (det går bättre och bättre) - och att dela med mig av mina insikter och erfarenheter till de som vill eller anser sig bli inspirerade av dem.

Men jag tror att jag nu gör det med större ödmjukhet och respekt. För jag vet ju att min sanning kanske inte är din, mitt sätt att nå hälsa och personlig utveckling kanske inte passar dig. Vi har alla olika vägar att vandra i livet, olika roller att spela, olika gåvor att utveckla. Och ingen är bättre än den andra. 

***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar