lördag 1 september 2012

Älskade moder!





Hur kunde det bli så fel? Varför tappade så många av oss respekten och kontakten med dig? Du som gett oss liv. Som gett oss en fantastiskt vacker blomstrande rik och variationsrik omgivning. En miljö där allt vi kan tänkas behöva redan finns. För oss att leva av. Att vårda och använda med klokhet.

Och var står vi idag? Okunnighet, girighet, makt och bekvämlighet är orsaken till att du i dag är skadad och sjuk.  Vi, vissa av oss, skövlar din kropp, hugger ner dina skogar. Hugger ner grenen vi själva sitter på för kortsiktig lönsamhet och bekvämlighet. Förorenar luften, förgiftar vattnet och därmed allt levande som är beroende av det. Urlakar jorden så det vi nu skördar saknar livsviktiga vitaminer, mineraler och spårämne. Förstör din blomstrande trädgård för lång framtid – om den ens går att återställa inom mänsklighetens livstid.

Det skär bokstavligen i mitt hjärta och min kropp vid varje ingrepp jag ser på din kropp. För vi hör ihop. Det vi gör mot dig, gör vi också mot oss själva.

Jag har också behandlat dig illa, det ser jag nu. Jag har förpestat luften genom rökning (och slängt fimpar i naturen), jag har underlåtit att sortera sopor (både av okunnighet och bekvämlighet), handlat mat och diverse varor vars framställning skadat dig (av okunnighet och en viss tendens att blunda för det obekväma). Numera försöker jag göra rätt, men det är inte så lätt att veta vad som kan skada dig.

Jag kan bara göra mitt bästa utifrån den kunskap jag har just nu.

Och så är jag vaken för nya kunskaper om vad - och hur - jag bör handla.


Under tiden ger jag dig, Moder Jord, all min kärlek och tacksamhet.




*
Om du också vill veta mer om hur du kan hjälpa och stödja vår jord i vardagen kan jag rekommendera dessa sidor:
En bra sida om klimatsmarta varor http://www.klimatsmart.se/
En vanlig familjs tips hur man kan leva miljövänligt: http://www.ekosvensson.se/

Har du egna tips är de mycket välkomna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar