fredag 7 september 2012

Tankens makt







Om våra tankar styr våra känslor som påverkar våra handlingar... 

Då borde tankens makt kunna förändra vår verklighet. 

Våra tankar påverkar i alla fall hur vi ser på den.
(G.Saric)

*

Fler än jag som ibland upplever sina tankar som en fladdrande svärm fjärilar?    
Tankar som likt drömmens undflyr varje försök att fånga dem, kvar finns bara känslan av att det var något viktigt? 

Och hur kontrollerar man en svärm fjärilar - eller en enda? Kanske är hemligheten att de inte går att kontrollera, de måste få flyga dit de vill - för de tillhör inte mig. 


När tankarna fladdrar omkring som en svärm fjärilar - 
vänta stilla tills någon sätter sig i din öppna hand.
(G.Saric)


På samma sätt är inte jag heller mina tankar eller känslor, de är bara inneboende. Och som inneboende kan de vara till min hjälp - eller sabotera för mig. Sabotörerna är ofta listiga manipulativa små jäklar som viskar nedvärderande osanningar i mitt öra "du klarar inte detta", "varför försöka?".  Tur att jag upptäckt de flesta av dem - och slutat lyssna.

När jag började granska mina inneboende insåg jag att sabotörerna lämnats kvar av andra; föräldrar, lärare, kompisar. Vissa hade smygit sig in via tv och tidningar. Ingen hade jag bjudit in själv.

Så nu ser jag om mitt hus - alla oinbjudna ska ut! 

Fast det är inte det lättaste, en del gömmer sig väl, så jag får vänta tills de dyker upp. :)

Och det blir troligen ett livstidsjobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar