söndag 10 september 2017

HUR KOMMA UR SMÄRTFÄLLAN?



Det sägs att det man lägger fokus på växer sig starkare och det gäller verkligen för de av oss som lever med långvarig smärta. Då är det extra viktigt att granska vilka ord man använder, högt eller tyst i sina tankar. Säger man "jag har så ont" tolkar hjärnan det som sanning och kan då förstärka smärtan, som gör att man klagar ännu mer, vilket ger mer smärta. Man hamnar i "smärtfällan".

Att leva med kronisk smärta skapar ofta först ett förnekande, en flykt och en kamp för att sedan förhoppningsvis gå i en undersökande fas ”Vad beror min smärta på? Vad kan jag göra själv för att bli av med smärtan?” Går man inte igenom den undersökande fasen är risken stor att man aldrig blir av med sin smärta. 

För jag är övertygad om att även om vi har samma diagnos som t.ex. fibromyalgi, kan orsakerna vara olika hos olika individer. Detta detektivarbete tar mycket energi, men det är nödvändigt att gå igenom denna första fas att förstå sin kropp och dess unika behov för att ha möjlighet att bli smärtfri. Samma procedur gäller även för den psykiskt-mentala och den existentiella smärtan.

Så var det i alla fall för mig. Mitt förnekande, kamp och flykt pågick under många år (över 30), medan min undersökande fas fortfarande pågår. Men nu har jag vänt fokus från vad som orsakat smärtan och hur jag ska lindra den, till att lägga all min kraft på vad som ger min kropp glädje och njutning – och därmed hälsa och välbefinnande. Mina tankar fokuserar numera mest på att finna stunder med glädje och lust. Samtidigt lär jag mig att acceptera det jag inte kan förändra – just nu.




Och vet ni vad, det hjälper!

För ca ett år sedan bestämde jag mig för att jag nu var frisk från fibromyalgin. Jag deklarerade det högt och tydligt, för mig själv och för min omgivning. Jag bestämde mig för att sluta använda ord som ”jag har ont”, ”jag är så trött” för orden vi säger till oss själva, högt eller tyst, tolkar hjärnan som sanning. Det är inte helt att bryta en gammal vana, jag kan komma på mig själv att använda orden, men då kontrar jag högt med ”Det var då det, nu är jag frisk och stark”.  Jag har tidigare bloggat om vikten att välja sina ord, efter att ha läst om en studie som visar att ”smärtord” faktiskt kan skapa och/eller förvärra smärta (se bloggen här )


Att välja att fokusera på det positiva innebär inte att blunda för det negativa.

För jag behöver även vara lyhörd för min kropps signaler, för smärtan, när den fungerar som den ska, är ju en varningssignal som visar på att något är fel. Så uppstår någon ny form av smärta får jag ta tag i den då. Samma sak med utmattning. Men eftersom jag hela tiden blir bättre och bättre på att uppmärksamma de tankar och ord som skapar smärta och byta ut dem mot ”välbefinnandeord” så lär risken minska. För samtidigt sköter jag nu om min kropp bättre, att välja sund hälsosam föda etc går nu av sig själv – mestadels.

Och mitt nya projekt med arbetsnamnet ”HappyBody – från smärtkropp till lustkropp” ger mig så mycket glädje i sig. Glädje, kunskap och insikter som jag vill dela med mig medan jag söker och utforskar allt som gör kroppen glad.





#frånsmärtkropptilllustkropp


***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar