fredag 4 maj 2012

Läkande salva

Gurkmeja

Tror jag varit häxa eller läkekvinna i tidigare liv för jag finner sådan naturlig glädje i att hitta läkande användning av våra växter .  : )

Gjorde för några dagar sedan en egen salva som fungerade utmärkt på ett eksemliknande utslag, stort som en femkrona, jag haft flera månader på skenbenet. Dag ett försvann klådan, dag två minskade rodnaden betydligt, dag tre helt läkt (bara en svag ljusrosa färg) och dag fyra synts ingenting. 

Receptet nedan slängde jag ihop mest på känn, men jag tror proportionerna var ungefär dessa:

  • 2 matskedar kokosfett/olja (ekologiskt så klart)
  • 1 dryg matsked gurkmeja (inflammationshämmande, sägs vara mer effektivt än kortison)
  • 1 dryg tesked kanel (antiseptiskt, svampdödande och blodstillande)
  • 1 dryg tesked honung (antiseptiskt)
För att göra det enklare att blanda ihop allt smälte jag först kokosfettet i vattenbad och efter att jag rört ihop allt hällde jag över i en ren glasburk.

Tänk på att gurkmejan färgar av sig (något jag själv glömde, så nu har jag en gul fläck på lakanet). Mitt tips är att sätta en kompress över tills det har torkat in ordentligt.

1 kommentar: