torsdag 11 maj 2017

LIVSLUSTENS DRIVKRAFT



” Utan utmaning, ingen utveckling.”

Så skrev jag i en status på Facebook för 6 år sedan, det var min övertygelse då.
Nu tror jag att det även finns utveckling i lusten och glädjen.
Vad tror du? 

Men kanske är det så att, för att kunna utvecklas av lusten och glädjen, allt helt och fullt känna den, behöver man först bli vän med sin smärta och sina skuggor.

Jag tänker mig ett frö som har en starkt livslust - ett driv att frodas. Men först behöver det vara i mörkret för att gro, sedan tränga sig upp genom jord och motstånd för att bli ett skott. Efter det ska det växa mot ljuset i konkurrens med andra växter. Och det lär göra ont när knoppar brister.

Men när växten blommar - då växer den av ljus - av lust. Lite så tänker jag om oss människor också. Det finns ingen genväg - för att växa och frodas måste vi gå igenom dessa stadier. För min personliga del tror jag att jag just knoppats och börjar utvecklas till en blomma - för att sedan bli frukt, sedan frö -och gå igenom hela processen igen. Men just nu vill jag utforska livslusten - blommans glädje av att dansa i solljus, att ge nektar till bin, att skapa nya växter. Så sprider jag tankens, min visions frö vidare.

Om jag har tur och det finns en bördig gynnsam jordmån   😊

Jag tänker att vi alla kommit till detta liv med en speciell gåva, en unik talang. Utveckling, för mig, är att finna denna talang/gåva, utveckla den för att sedan dela med sig av den. Så utvecklas vi alla. Så utvecklas universum. Enligt bl.a. Maslow är vårt största mål "Självförverkligande". Livslusten är då en drivkraft - allt levande har lust/driv att frodas, att växa. Vi, som individer, strävar efter att utvecklas och expandera, livet och universum gör detsamma.

Se bara på det lilla barnets lust att lära. Det speglar sig i sin omgivning (genom spegelneuroner) – det lär sig genom lust och lek. Deras drivkraft är utveckling genom lust – och det den jag vill hitta tillbaka till. Samtidigt som jag tar med mig hela min livserfarenhet av smärta och sorg, likväl som glädje och lust – för det är så jag tror det ska vara.

Cirkel sluts, barnets nyfiket oskuldsfullt utforskande möter den vuxnes smärtsamma livsvisdom – och något nytt transformeras. Ren kärleksfull lustfylld visdom.

De här tankarna har grott hos mig, de blir tydligare och klarare i mina drömmar.


Det är dags att byta ut smärtkropp till lustkropp. Till... 
HappyBody!



För att vara tydlig så är min definition av lust den lust som lindrar smärta, den lust som ger liv, glädje, välbehag, självförverkligande och expansion d.v.s. Livslust; hälsosamt, spirande, energigivande, kreativt, medveten glädjerik närvaro, harmonisk och samtidigt extatisk lyckokänsla. 

Den lust som lindrar smärtor av alla slag, som är balanserad. 

Lusten att växa som människa, lusten till självförverkligande. 

Varaktigt välbefinnande.

LUST!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar