måndag 15 maj 2017

OM VATTEN KUNDE TALA



Den tidiga morgonens daggdroppe fäster vid den sovande trollsländan, 
förstorar dess ögons fasetter till en fantasibild av överjordisk skönhet.

Jag sköljer mitt ansikte, känner svalka över nyvaken hud.
Låter vattnet flöda in i mig, dricker öppet, girigt och vaket dess minnen.

Kannans porlande ljud, solens reflexer i dess stråle,
sprider sina lätta fjärilsvingar över frukostbordet på terrassen.

Hela Moder Jords historia finns dolt i vårt vatten.

Förstoring av trollsländas öga med daggdroppar

*

Att vår jord har bestått av samma mängd vatten sedan dess skapelse som planet, är alla forskare ense om.

Men har du tänkt på vad det innebär?  Att samma vatten du dricker en gång har druckits av en dinosaurie, av Jesus, Cleopatra - "you name it" -, kissats ut, renats av jorden, kommit tillbaka i floder och hav, stigit upp som ånga, blivit regnmoln... Samma kretslopp av vatten sedan jordens skapelse.
Kan det då också finnas en medvetenhet i vatten som bl.a. den japanske forskaren Masaru Emoto anser? Att vatten kan respondera på våra tankar och känslor? Vad vi skickar ut?

Jag tror - och känner starkt - att det är så.

Kanske kan man jämföra detta medvetande med ett spädbarns. Redan som nyfödd känner barnet in stämningar omkring sig - vad är hot och vad är tryggt - och svarar på det de tar in.

Har vi då inte ett ansvar att se till att vattnet som gett liv till denna planet i så många miljarder år också ska kunna ge liv till våra barnbarn och barnbarnsbarn?

För idag är vattnet inte helt friskt - för första gången i dess historia?

Vill du veta mer om vattnets sanna kraft?
Och/eller läs "Vattnets sanna kraft" av Masaru Emoto.
*
Kärlek, Glädje, Tacksamhet...!
*
 PS. Fotot på trollsländans öga ovan är inscannad från Illustrerad Vetenskap och en del av Miroslaw Swieteks underbart bild (som naturligtvis gjorde sig bättre i tidningen - jag vill bara förmedla känslan). DS.

Tidigare publicerad  2010-10-05 i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar