fredag 14 september 2012

Vara i nuet



När jag går in i Nuet,
går jag utanför Tiden.
(Gunnel Saric)

*
Hur många av oss lever mest i det förgångna och i framtiden? Hur ofta ältar vi det som hänt oss tidigare? Att älta skiljer sig från att bearbeta och lära av våra erfarenheter, där låter vi våra destruktiva tankar sänka oss. Alla skuldkänslor, skam, bitterhet, sorg och missnöje är orsakade av för mycket förfluten tid och för lite närvaro, medan oro, ångest etc kommer då vi är för mycket i framtiden.

 *
Med det förflutnas erfarenhet
vilar jag i nuet
vänd mot framtiden
(Gunnel Saric)

*

I nuet finns inga problem, bara situationer. Vissa kan lösas nu, andra bör vi acceptera att de är som de är just nu, de kan förändras eller lösa sig själv.
*

Jag tränar nu på total närvaro i mina vardagsrutiner, från disken, tandborstning till städning. Att se vattnet blänk i porslinet, att höra strilandet från kranen, att känna tandborsten mot mina tänder kan faktiskt bli till en meditativ upplevelse. Det är inte alltid jag kommer ihåg efter att ett helt liv levt i mest mina tankar, då jag varit någon helt annanstans än i de sysslor jag uppfattade som tråkiga. Men jag försöker, för numera vet jag att det finns nöje – och avkoppling - i dem.

*
Dagens blogg är inspirerad av Eckhart Tolles underbara bok ”Lev livet  fullt ut 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar