måndag 14 augusti 2017

Femton sätt att bli lycklig.






Efter att ha läst ett inlägg på Facebook om 15 sätt att bli olycklig, (som faktiskt var lite roligt – och ironiskt) gick hela mitt tankesätt om positivitet igång. Varför föra fram det negativa, ge det fokus och energi, när det är så mycket mer fruktbart och kreativt att fokusera på det positiva?
Så, vad är lycka egentligen och vad behöver vi för att uppnå detta tillstånd?

Nu pratar jag inte om barnen på Afrikas horn, eller om andra i deras situation (även om vi inte får glömma dem) utan om oss här i västvärlden. Vi som har social trygghet, i alla fall någotsånär, vi med prylar som vi ibland inte vet var vi ska göra av med. Om man bor som jag gör just nu, i en liten etta på 28 kvadrat – då har man ofta problem med för mycket prylar. Så jag sållar, väljer. Har de en funktion jag behöver? Är de vackra? Om inte, då åker de. Men nu kom jag ifrån ämnet (även om ett vackert funktionellt hem gör mig glad).


Kan lycka vara tillfredsställelsen efter ett bra gjort arbete? Är det att känna doften från ett spädbarns hud? Den vansinnigt totala uppslukande förälskelsen? Lugnet och friden framför en brasa med en kopp te? Att känna doften av regnfrisk skog? En kram från en vän? Att vara i det kreativa flödet? Passionen hetta som fyller hela kroppen?
Den grundläggande känslan i all lycka, är inte det ren njutning?

För mig är lyckan allt detta - och mycket mer. Och jag vill påstå att det är bara du som kan finna - och påverka – din lycka. Att finna din njutning. För potentialen finns inom oss alla och den är helt oberoende av en speciell person eller av yttre materiella omständigheter. Glöm tankar som ”när jag blir rik, smal, får en partner etc.” då blir jag lycklig, för det blir du inte. Jo, kanske i början, men sedan börjar sökandet igen efter mer yttre attribut, om du inte funnit lyckan inom dig.

Det finns även en baksida på vår strävan efter lycka som jag vill föra fram och det är risken för beroende. Att ständigt söka den känsla av njutning som lycka ger, att vilja ha mer av varan, en starkare känsla, kan göra att vi tappar kontakten med våra verkliga behov, behovet att utvecklas som människa. Samma företeelse som triggar igång behovet av att växa – att vi ständigt vill ha mer – är detsamma som kan göra oss beroende. Men om vi välkomnar även de tunga känslorna får vi en bra balans av lycka och utveckling.



Här är mina försök att föra in mer lyckokänslor i mitt liv. Kanske kan också du hitta några guldkorn här.
  1. Du är betydelsefull! Fokusera på dina positiva sidor – för du har många, det har vi alla. Se dig som en viktig tråd i den kosmiska väven eller en ton, en vibration i universums orkester. Utan dig skulle det fattas något i musiken, väven skulle repa sig.
  2. Lär dig att vara närvarande i nuet. Varför oroa sig för i morgon, för i morgon kommer aldrig. Det är bara nu som existerar. Och det är nu du bestämmer dig för att betala räkningarna i morgon och när du kommer till i morgon är det nu du betalar.
  3. Lär dig/tillåt dig älska dig själv. Vet att du är fullkomlig och värd att älskas. (på köpet blir du också tilldragande för andra). Använd gärna affirmationerna nedan. 
  4. Bejaka barnet inom dig. Ta fram det lekfulla, det nyfikna, upptäckandets glädje och försök se världen med ett barns oförstörda ögon. Skratta ofta från hjärtat.  
  5. Träna på din tillit. Tro att allt du behöver i din utveckling kommer till dig, att du har styrkan och visheten att klara alla utmaningar livet ger. 
  6. Finn känslan av mening och sammanhang. Med inställning att allt som sker har en mening, att allt kan du lära av, även de tuffaste motgångarna, blir livet så mycket lättare och roligare. 
  7. Bli vän med din kropp. Lär dig lyssna på den; vad behöver den för att må bra? Älska och vårda denna fantastiska skapelse som ger så mycket njutning, men även smärta.  
  8. Bli också vän med din smärta. Se den som ett verktyg, en varningssignal, något som är bra för dig. Gäller den fysiska, men även den psykiska/mentala och den existentiella. Tänk; ”utan den, ingen utveckling”. Det här är inte det lättaste, men belöningen blir så mycket större när du klarar det. 
  9. Lev hälsosamt. En frisk kropp är en lycklig kropp. 
  10. Glöm inte bort njutningen. Fyll dina sinnen med allt du tycker om. Ge dig egentid, helst varje dag. Det kan räcka med 10 -15 minuter. Se skönheten omkring dig. Att fokusera på det vackra t.ex. i naturen, ett vackert musikstycke, en väldoft etc. kan ge en riktig lyckokänsla. 
  11. Glöm inte heller humorn. Att finna det komiska i en, till synes allvarlig situation, förändrar hela känslan.  
  12. Lär känna ditt inre mörker. Se och acceptera dina mörka sidor, dina demoner, de är inget att vara rädd för. Vet att du själv väljer om du vill leva ut dem eller ej. Utan mörker inget ljus. 
  13. Tillåt dig att känna alla dina känslor. Är du ledsen – tillåt dig det. Känn din sorg, din vrede, din frustration, se vad som orsakat det, men fastna inte i dem. Ett sätt att inte låta dessa känslor ta överhand är att ge dem en viss tid ”nu får du prata i en timme och jag lovar att lyssna på dig, men sedan är jag upptagen av annat”. Om det inte skulle vara lämpligt att leva ut dem just då, lägg dem mentalt någonstans där du kan plocka upp dem senare. Jag visualiserar att jag lägger dem i en skål hemma
  14. Gör en kraftfull bild av hur du vill att ditt liv ska vara. Visualisera, ta med känslor, dofter, ljud, bilder. Gå in i bilden som om det du önskar finns där nu. Att göra en drömtavla är ett sätt, att skriva ett brev till dig själv som om du vore där du vill vara ett annat. Lek med bilder och drömmar. Använd affirmation, att med övertygelse uttala ett positivt påstående, påverkar hjärna och hela din kropp. Om du inte tror på det du säger, låtsas att det är sant. Till slut blir det en sanning.
  15.  Dela med dig. Var generös med dig själv, dina egenskaper, kunskaper och tjänster. Finn glädjen i att kärleksfullt och kravlöst ge av dig själv.
Tips på affirmationer:
Min lycka är oberoende av någon annan.
Jag är fullständigt oberoende av andras positiva eller negativa omdöme om mig.
Jag är fullkomlig och värd att älskas.
Jag är fylld av kärlek, lust, glädje, tacksamhet, passion och energi.

Detta är några av mina, men hitta gärna på dina egna, de som talar till just dig. Till vad du vill vara, vad du vill uppnå i ditt liv.


Det här kanske inte verkar så lätt – och det är det inte heller. Men, tänk efter, vore det lätt att bli lycklig skulle vi inte uppskatta lyckan, det är i alla fall min erfarenhet. Inte heller ska vi förvänta oss att alltid vara lyckliga av samma orsak, det blir då lätt tristess.

Och glöm inte, som jag nämnt tidigare, att det är i tillstånd som tristess, frustration, vrede, känsla av olycka etc. som den största utvecklingen sker -
även om jag nu mer och mer inser att den även kan finnas i njutning och glädje när jag lever utifrån hjärtats intelligens och önskemål.

För mig är känslan av lycka små guldkorn, ibland korta stunder av total sällhet mitt i allt kaos som utveckling kan innefatta och jag vårdar dessa ömt. På så sätt har jag alltid tillgång till den njutning lyckokänslan ger, för när jag vill kan jag luta mig tillbaka och plocka fram känslan.

Vilken Lycka! : )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar