fredag 8 mars 2019

LUST – OLUST & ENERGI. Ett utforskande


Nestor – konstnär från Kanarieöarna

År 2019 är, för mig, ett år för personlig utveckling av Lustan - enligt Tarot.

Jag började med att utforska Olust – för det var vad som dök upp starkt i början av januari. Efter att själv ha behandlat min oförklarliga olustiga förnimmelse med EFT dök en stark känsla av total värdelöshet upp – och en ensamhet djup som havet. Insikt som kom efter min behandling var att; För att helt förstå Lusten behöver jag även lära känna och förstå Olusten. 

Sedan utforskade jag ”Ingen lust” – den känner jag väl igen. ”Jag orkar inte, vill inte”, jag blir obstinat, tjurig som ett barn; ”Vill inte!” och ”Ingen lust” har följt mig sista tiden – med lite avbrott då och då för Lust – och någon gång för Olust. Och kanske gåvan från ”Ingen lust” är att få mig att sakta ner och ha tillit till processen jag är inne i just nu.

Att verkligen utforska, in i minsta detalj, känsla, tanke vad Lust innebär för just mig (kanske därför boken Happy Body ännu inte fått förläggare? 😊 )

Dessa råd skrev jag till mig själv, därför är texten i jag-form. Kanske blir den då också mer personlig? Så jag låter det vara kvar här i bloggen.

Vill du veta mer om EFT rekommenderar jag denna sida: www.eftscandinavia.se
Eller sök på youtube.

LUST - OLUST & ENERGI-MODELLEN 

Min modell - som jag fortfarande utforskar och utvecklar. Men jag kände att jag redan nu vill dela med mig - för den som kan tänkas behöva se detta - just nu.



Lust och Olust påverkas en hel del av min energinivå – har jag märkt. En olust i låg energi kan vara svårare att ta sig ur, medan en olust i hög energi möjligen kan skada eller såra mig själv och andra.
Den här enkla modellen, vars grundtanke kom till mig idag i en meditation, skulle även kunna användas för att utforska en speciell situations eller tillstånds förhållande till Lust - Olust (där Energi kan bytas ut till något annat; Smärta, Uppskattning, Framgång etc.)

Jag tänker mig att Energiaxeln går från Energi 10 – högsta möjliga energi kroppen klarar av till 0 - totalt Energilös = kroppens död. Axeln Lust -Olust har 0 i mitten (Ingen lust) till minus 10 på Olust och plus 10 på Lust.

En naturlig önskan är nog att ligga så högt upp och till höger i den högra rutan – men så är inte livet. Jag tror heller inte det är meningen att ha som mål att leva i denna sfär – utom under några korta ögonblick – för jag tror inte att vi (ännu) har en kropp som klarar av detta tillstånd för länge. Det skulle ju vara som en ständigt pågående orgasm. Men att försöka hålla sig i mitten av rutan – med lite avstickare uppåt och nedåt – är väl önskvärt.

OLUST
Genomgående för känslan av Olust är, för mig, rädsla och maktlöshet; att inte ha kontroll, att känna mig lurad, manipulerad, utanför, att inte kunna påverka. Känslan av att vara helt misslyckad och värdelös. Vrede och frustration över orättvisor, allmän dumhet, speciellt från myndighetshåll (fast den vreden kan vara konstruktiv också). Att inte känna mig värd något - i mina och (vad jag tror) andras ögon. Känslor av ensamhet, utstötthet, skam & skuld bidrar också. Möjligen gamla cellminnen från tidigare generationer samt även olösta/oläkta minne/händelser från tidigare liv.

För oss som är extra känsligt mottagliga, kan en plötslig känsla av olust komma från någon i vår omgivning. När en känsla av olust, stress, irritation eller annat, drabbar mig utan någon logisk orsak frågar jag mig, via kinesiologisk fingertest, om den kommer från mig. Får jag ”nej” avklingar känslan direkt (jo, jag vet att jag bär en del av dessa känslor för att kunna ta emot andras). Är svaret ”Ja” är det dags att gå in i Olusten – när det är rätt tillfälle. Om inte just nu, lägger jag projektet i min mentala ”Att-ta-tag-i-snart-låda”. Fullmåne är en bra tid att rensa ut allt gammalt (bra att lägga in i kalendern).

Ruta I; Olust – Energi
Här finner jag känslor som: aggressivitet, vrede, ”klättra på väggarna”, rastlöshet, panikångest, stark stress, irritation. Jag har massor av energi, men ingenstans att rikta den på ett lustfyllt sätt - eftersom jag är djupt olycklig. Olusten och energin blir istället en stegrande frustration, en rastlöshet – ”det här är så jävla fel” – en ilska som kan utvecklas till destruktiv aggressivitet. I översta vänstra hörnet har vi de som tar ett maskingevär och mejar ner sin omgivning

Ruta II; Olust – Energilöshet
Begränsande destruktiva trosföreställningar och tankemönster som hindrar mig att leva mitt liv fullt ut. Allt från lätt ångest, gråtmildhet, självömkan, passivitet, offerkänsla, apati, till djup ångest, djup depression. Längst ner i vänstra hörnet hitta vi självmord

OLUSTENS GÅVA
Guide som visar att jag är på fel väg eller plats i livet (precis som Smärtan). Insikt i och förståelse för andra människor som just nu befinner sig i Olust (viktigt framför allt för en healer eller coach/vägledare etc). Att veta i vilken ruta personen befinner sig hjälper mig att se hur jag ev kan hjälpa.

UTFORSKA OLUSTENS GRUNDORSAKER
  • Gå tillbaka i detta liv först; vad kan ligga bakom Olust?
  • Har jag gjort något som egentligen går emot min vilja – bara för att anpassa mig – eller för ”allas bästa”?
  • Lever jag verkligen det liv jag vill – och har potential att leva?
  • Säger jag ofta ”ja” fast jag menar ”nej”? Bara för att vara till lags?  - Eller tvärtom; säger jag ”nej” fast jag vill säga ”JA!” Ja till livet! Ja till äventyret! Ja till lusten och utforskandet!
  • Låter jag mitt hjärta jubla?
  • Ger jag mitt unika bidrag till världen? Vad hindrar mig från att ge det?
  • Vad tror/känner jag är den grundläggande orsaken till min Olust? (Lyssna på svaret som kommer först till dig – det brukar vara det rätta)

Kanske finns det även gamla olösta trauman i tidigare liv som påverka Lust – Olust i detta, kanske även ärvda cellminnen från våra förfäder (det lär påverka oss i sju generationer). Att ge tips på hur man kan rensa dessa blir en hel bok - och kan behöva en duktig terapeut som stöd.

Jag började här skriva ner en ”snabbduschrening” av tidigare trauman jag använt, (efter att först utforskat dem) men kände plötsligt att det inte var rätt. För att rensa bort något som man ännu inte förstått eller lärt sig av – det är ju som att ta ifrån en elev en tentamen – för att göra livet enklare. Men så blir det inte, provet måste göras någon gång för att eleven ska gå vidare. Och ju längre eleven väntar att göra det efter lektionerna, desto svårare. Så denna resa behöver du utforska på egen hand när det är rätt för dig – eller med personlig hjälp.

Strategier för att förflytta mig från Olust-rutorna
Viktigast är att gå in i och utforska orsakerna till Olusten för att sedan kunna förflytta sig till Lust- rutorna.

Ruta I:
Jag har massor av energi – så efter utforskandet - och efter att ha tackat för Olustens gåva, den insikt den gett mig - tittar jag på vad jag kan göra för att komma till ruta IV.
  • Vad ger mig, som har energi, Lust? Att ge till andra; kravlöst och från hjärtat, kan vara ett sätt att finna lust igen för den som har energi. För vi känner väl alla innerst inne glädjen av att ge, att finnas i ett sammanhang där det man gör, gör skillnad. Engagera mig i viktiga, samhällsnyttiga aktiviteter/föreningar. Gör skillnad! Finn min passion – igen!


Ruta II:
Jag saknar energi och är den för låg kan det kanske vara svårt att ens försöka förstå Olustens grundorsak. Men, eftersom det är det viktigaste första steget, försök samla tillräckligt med energi; från naturen, rätt kost, nära vänner & familj.

Efter utforskandet - och insikten som följer - tacka för Olustens gåva.

Fråga mig sedan vad jag behöver göra för att komma till ruta III.
  • Vad ger mig, med låg energinivå, Lust? Det viktigaste är nog att först acceptera att just nu är energin låg – och att det kanske finns en mening att bara vara. Att se att det finns en mening, en skönhet - OCH även ett växande i Varandet. Utifrån denna vilsamma trygga plats/plattform kan jag sedan försiktigt utforska min egen Lust.
  • Vad vill jag verkligen göra? (och inte vad jag tror andra vill att jag ska göra). Vad får mitt hjärta att jubla? Hur kan jag, med mina kunskaper, erfarenheter och insikter bidra till en bättre värld?

INGEN LUST - nolläge
Stagnation, total passivitet - men även kanske ett tillfälligt behov av att stanna upp, tid för eftertanke, tid för vila och återhämtning efter en längre tid av aktivitet. Acceptera att det, för tillfället, är ok att inte känna lust till något – efter att ha utforskat grundorsakerna till ”Ingen lust”. För det är ingen plats för livet – det innebär själslig död att stanna på denna plats för länge.

Strategier att förflytta mig från ”Ingen lust”
Enklaste – och bästa vägen härifrån är att först ta sig till ruta III, beroende på energinivån – om inte något plötsligt händer och jag genast förflyttas till ruta IV 😊 Börja med små steg - beroende på energinivå.
  • Skriva en lista på allt som snabbt gör mig glad. Denna lista sparar jag tills nästa gång jag hamnar i Olustrutorna. 
  • Le åt mig själv i spegeln, åt andra jag möter. Det går att lura hjärnan att tro jag är lycklig genom att le. I alla fall lite lyckligare än tidigare. ”Fake it until you make it” kan fungera - OM jag, som jag nämnt tidigare, först utforskat och lärt mig av det som ligger bakom en olust.
  • Räta på ryggen, öppna upp bröstet, skaka loss. Även genom att ändra kroppsställning kan jag, efter ett tag, få hjärnan att tro jag är glad och energisk.
  • Promenad i naturen; krama ett träd, lyssna på porlande vatten, dofta på blommor, plocka örter och blommor, fota vackra motiv.
  • Leka med katt och barnbarn
  • Dansa galet vilt till glad energisk musik
  • Qigong , yoga, meditation.
  • Smeka min kropp, klappa om den, säga att jag älskar den, att jag är tacksam över all njutning och alla upplevelser den ger mig. Tacksam att den bär mig genom livet.
  • Mörk choklad med chili eller havssalt


LUST
Ruta III; Energilöshet – Lust
Harmonisk vila, lugnt växande, plantering och grodd av frö/idéer, tid för eftertanke och insikter.
Här har jag nog befunnit mig mesta tiden senaste året (mest i övre mittendelen nära ”Ingen Lust”) med lite avstick till de övriga tre rutorna.

Ruta IV; Energi - Lust
Idéer tar form, målplanering och fokus, kreativitet, handlingskraft, flow, passion, sprudlande livslust. Där finns mina mål – min önskan och längtan.
Denna ruta är där jag helst vill vara och målet för allt jag gör är att någon gång, för ett kort stund, komma längst upp till höger. Maximum av energi och lust – ett magiskt överflödande heligt tillstånd av FLOW.

Men jag inser att så är inte livsprocessen. Jag behöver vara i alla rutor då och då, fast i olustrutorna mindre sällan hoppas jag 😊. Numera ser jag livsprocessen som en spiral mellan dessa rutor, och för varje runda hämtar jag mer insikter och erfarenheter - som leder till ett ännu mer ökat medvetande. För egentligen finns ingen högsta gräns – vi – Universum – utvecklas ständigt – i oändlighet. Det enda som sätter en gräns för min utveckling i detta liv är min kropp. Och mina kvarvarande begränsande trosföreställningar

Ungefär som att vara ute i skogen; följer jag upptrampad väg kan jag missa en massa av naturens gåvor. Trampar jag utanför stigen riskerar jag att hamna i gyttja, sankmarker, törnbuskar etc. Men hur ska jag annars kunna hitta den där gömda gläntan där älvorna dansar, där skogen delar med sig av sin rikedom av svamp och andra gåvor. Där hjortarna betar, där orrar och tjädrar har sin parningsdans. 

Ibland behöver jag ta mig ut – förbi det lätta och enkla – för att finna det sköna.

För att finna LUSTEN.




Konstnär; Nestor - Kanarieöarna



#happybody #lust #livslust #passion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar