onsdag 10 januari 2018

HappyBody-projektet

Mitt nya bokprojekt med arbetsnamnet Happy Body - från smärtkropp till lustkropp börjar nu bli klar. Om jag inte hittar nya intressanta vinklar på hur man, genom att välja lust och glädje kan minska - ja kanske till och med - bli av med smärtan. Delar här med mig av ett kort stycke från Inledningen

HAPPY BODY - Från smärtkropp till lustkropp

Det jag tar ansvar för har jag också möjlighet att förändra. Min kropps hälsa och mitt liv är mitt ansvar

INLEDNING
Jag har levt med smärta i olika former under större delen av mitt liv och under lång tid gjorde jag allt för att bedöva och fly från den. Men jag insåg till slut att det inte fungerade, smärtan blev bara mer och mer högljudd. Så jag bestämde mig för att ta tag i själva grundorsakerna. Steg ett var att lära mig om smärtans mekanism, för att sedan kunna förstå hur jag kunde lindra – eller kanske få helt tyst på den. Mitt utforskande blev till boken Min vän Smärtan som kom ut 2013. 
Detta utforskande ledde till att min kroniska smärta minskade betydligt då jag ändrade hela min livsstil; min kost och mina vanor. Ändå ville den inte släppa helt och jag kunde inte förstå varför tills jag mötte Cecilia Målare, en kvinna med gåvan att se störningar i kroppars energi. Hon fick mig att inse att jag gjort smärtan till en del av min identitet i och tanke på att det man ger mest fokus på får man mer av i sitt liv, så var det med min bok, samt de föreläsningar och webbkurser jag hållit i ämnet. Och med inte konstig att smärtan stannade kvar. Så nu var det dags att fokusera på smärtans motsats.
Jag började fundera på lusten. Den livslust som finns i allt levande. Lusten att frodas.
Och vikten av att älska sin kropp som den är.
För jag är numera övertygad om att inte förrän jag verkligen lärt mig älska min kropp för den fantastiska varelse den är, kan jag tillfullo njuta av livet. Så tack, min kropp, för all njutning och känsloupplevelser du ger mig.
Vägen till att älska min kropp har gått från acceptans, via uppskattning, högaktning och slutligen kärlek.

Det finns inget vackrare än en människa som låter sitt inre ljus lysa.
Som är i harmoni med sig själv och sin lyskraft.

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar