onsdag 16 november 2016

JAG? VEM ÄR JAG?


Gunnel var namnet jag fick, har inte ens en historia om varför mina föräldrar valde just det, förutom att det var min mors andra namn – och namnet på mammas och pappas brudnäbb. Var valet någon form av kompromiss, bekvämlighet? Eller visste de att det var mitt rätta namn att bära i detta liv?

För vad betyder namnet Gunnel? Stridbar är det jag funnit i någon bok. Och det passar mycket bra in på mig – och mitt liv. Kampen har alltid varit närvarande, i alla dess former. Från två dygns födsloarbete, sedan frigörelse från kyrkan och föräldrarnas trånga begränsade värld via yttre orättvisor till inre fight mot mina demoner - och mitt egos manipulation. Kampen att gå utanför samhällets oskrivna lagar, att testa gränser för vad JAG accepterar. Vad mitt hjärta, min intuition säger är rätt – inte andras regler. Och den ständiga striden för att förfina mina vapen – eller ska jag kalla dem mina verktyg? De jag behöver för att utföra det jag är ämnad att utföra. 

Och just nu, idag, ger Gunnel amasonen över till Gunnel helerskan. Ja, jag bär båda inom mig. Liksom jag innefattar Afrodite, Hel, profeten, magikern, narren, gycklerskan och förförerskan. Egentligen finns allt jag behöver inom mig och i min närhet. Eftersom jag drar till mig allt jag behöver. Som vi alla gör – om vi är medvetna. 

Så har namnet någon betydelse för den personlighet man sedan skapar? Jag tror det kan vara så. Jag känner flera som heter Carina, som betyder söt, älsklig på latin – och de jag känt har varit just det. Elizabeth är styrka, Björn är kramgod och stark...

Vad tror du?
Vore kul att höra er åsikt om namnets betydelse.


Publicerad 2010-05-04 i Metrobloggen

(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar