torsdag 8 december 2016

ATT SLÄPPA TAGET OM SKAM.

Terapimålning 2016-12-06

Hur många är vi egentligen som lever med skamliga hemligheter, saker vi helst vill dölja, egenskaper vi skäms över? Hemligheter vi gör allt för att glömma och gömma, skamliga hemligheter som tappar oss på livslust, som suger vår energi.

Jag har länge kämpat mot något jag skämts otroligt för, något som jag borde ha löst för länge sedan. Något som naggat på mitt självförtroende och självkänsla, något jag nu äntligen bestämt mig för att släppa.

Steg ett var att erkänna min skam för någon annan, att be om hjälp, något jag haft mycket svårt för – det finns en stolthet i att klara sig själv, en stolthet som ibland kan gränsa till dumhet. Men jag bad till slut om hjälp.

Möjligheten kom till mig under en av Universal Hearts Mentorsprogram, där en kvinna modigt gick fram till scen och erbjöd en gratisbehandling i Mikael Säflunds metod ”Instant Transformation”. Jag nappade på erbjudandet och det kom att förändra allt.



Nu ska jag avslöja min största skam för alla – som en del i min läkningsprocess.

Jag har varit slav under min hjärnas belöningssystem! Varje gång jag gav efter för dess krav på socker och alkohol skämdes jag över min bristande karaktärsstyrka – jag som pratar så mycket om att leva hälsosamt kunde inte riktigt leva som jag lärde. Min kamp mot min hjärna gjorde mig utmattad och då ännu mer mottaglig för suget efter tillfällig lindring och glömska. Att se mig själv som beroende var inte kul och då var det lätt att fly känslan genom lite mer godis eller vin.

Sedan behandlingen jag fick av Birgitta Back Hellberg för snart fyra veckor sedan har jag inte känt något sug alls. Men framför allt har en otroligt stark känsla av frihet och en lätthet infunnit sig. Som om all gammal skuld och skam jag burit nu ramlat av mig och tillåtit mig att sträcka på mig, som gjort mig fri. Fri att själv välja hur jag vill leva.

Och just idag väljer jag att leva i medveten hälsosam närvaro. I glädje- och njutningsfullt växande.
I  Kärlek & Compassion.

I morgon kanske jag väljer något annat. För jag vet att min livsprocess fortsätter - och att den är som en berg-och dalbana.


Terapimålning 2016-12-06

Jag kan varmt rekommendera Birgitta Black Hellberg som terapeut. Klok, varm och inkännande med stark intuition. Hoppas hon kommer igång med sitt företag snart – för hon gör skillnad.


***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar