Smärtan (som i boken tar fysisk gestalt) har här tagit mig med på ett ständigt pågående cocktailparty i en slottsträdgård befolkad av en mängd varelser, myter och arketyper. Jag har precis kommit in i ett partytält och haft ett samtal med Döden
Puls avbröt mina tankar genom att
visa mot karmstolen framför scenen.
”Varsågod och sitt.” Jag tittade
frågande på honom så han fortsatte:
”Du är hedersgäst här i kväll.
Smärtan har en överraskning åt dig”
Nu såg jag att Smärtan stod bakom
stolsryggen och under hans inbjudande gest gick jag fram och slog mig ner i den
magnifikt tronliknande stolen. Min vän lade sin hand på min axel medan jag
satte mig bekvämt till rätta i spänd förväntan.
Ett nytt band klev upp på scenen,
Smärtans orkester var det, det förstod jag genast. För vid trummorna satt Puls
och Tyngd ställde sig framför en stor gonggong av japanskt ursprung. Basisten
var en knotig liten man vars seniga muskler vibrerade av någon inre spänning.
Mannen som plockade upp gitarren var lång, mycket smal och gav ett vasst
nervigt intryck. Sist upp kom sångerskan vars långa eldröda hår för en sekund dolde
ett par skarpa brännande ögon, ögon som med en enda blick på mig naglade fast
mig i stolen, samtidigt som hennes första skärande höga ton fick mitt glas med
champagne att splittras i tusen små skärvor som lade sig som en solfjäder runt
mina fötter.
Där satt jag som fastlimmad medan
hela denna fasansfulla orkester formligen slet mig i bitar. Sångerskans röst
tillsammans med orkesterns olidligt vackra penetrerande vibrerande musik skar
svidande igenom min kropp, pulserande, bultande, brännande och ilande. Våg
efter våg av krampaktig förlamande fysisk och psykisk smärta sköljde genom mig,
löste upp mig till minsta partikel och jag ville bara fly. Vad som helst för
att bli av med detta helvete av tortyr – denna fruktansvärda rena skönhetens tortyr
som skalade av alla mina försvar, brände bort allt jag värderat, allt jag trott
var jag. Min kropp, som totalt tappat kontroll över verkligheten, som nu var
smärta i dess fulla mening, kastade mig okontrollerat fram och tillbaka i
stolen, allt för att komma loss. Hela min värld var smärta, inget annat
existerade medan Smärtans hand på min axel låste mig fast, tvingade mig att
uppleva smärtans alla aspekter. Bröt ner mig till min minsta molekyl.
Men mitt i allt inferno kom en
tanke, en liten tunn tanke, som långsamt växte sig starkare när jag insåg att
detta inte skulle döda mig som jag först trott. När tanken dök upp släppte
Smärtan sitt tag om mig, gav mig valmöjligheten att fly. Men jag tog den inte,
för plötsligt hade min nyfikenhet väckts. Vad jag undrade var vad som fanns
bortom smärtan, och min undran fick mig att stå ut ett tag till, en sekund
till. Sekunder blev till minuter, kanske timmar medan jag genomled den så skärande
enerverande musiken.
Till slut kom tanken; ”Vad händer
om jag släpper taget? Om jag slutar kämpa emot?”
Och då, just då, bröt jag igenom
med en otroligt frigörande kaskad av ren glädje.
Min första förståelse av Smärtans
natur hade började i en kamp för livet i en sjukhussal, men det var inte förrän
jag nu med hela min kropp och själ gav upp min kamp som Smärtans själva essens
visade sig för mig. Nu, när jag gav efter för hela hans fruktansvärda orkester
att bränna mig ren ända in till min nakna själ förstod jag vilken styrka och
skönhet kärnan, som är mitt – och alla andras - innersta och sannaste väsen
egentligen bär.
Kristallkulan, med sin violetta
kärna som jag fått av den gamle vise, hade jag nu i mina händer som inte längre
krampaktigt höll i stolskarmen. Klarsynthet var vad som fanns efter att ha
utstått och klarat av Smärtans hela orkesterframträdande. Denna förödande
starka musik hade bränt bort allt som kunde skymma min klara syn. Plötsligt
förstod jag också hans dubbla ansikte, att Smärtan innefattar sin egen
smärtlindring när man vågat möta hela hans orkester - och stannat kvar till
sista tonen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar