måndag 15 maj 2017

DRÖMTYDNING



Att utforska sina drömmar ökar förståelsen för vårt innersta, vårt undermedvetna, och ge oss ledtrådar till sådant som undertryckta rädslor. Under en period skrev jag dagligen ner mina drömmar, numera göra jag det bara efter starka drömmar, drömmar som jag känner vill säga mig något. Dessa verkar komma i perioder, just nu är jag inne i en sådan.


Spännande är det! Vet ju aldrig vad jag kan finna.

Jag använder Tony Crisp Drömlexicon (Wahlström & Widstrand 1991) en bok jag verkligen kan rekommendera för den som vill utforska sitt undermedvetna. Han tar upp symboler och arketyper som vi verkar ha gemensamt, samt dess betydelse i stora drag. Men det är bara du som vet vad en symbol betyder just för dig. Så läs för att få tips, men känn efter vad som är sant för dig.

Även Tarotkorten har varit till bra hjälp för att öka förståelsen. Gör det på skoj, ha roligt och se vad som kommer fram.

Många av mina rädslor har, genom dessa övningar, visat sig i ljuset, där de minskat avsevärt, en del har försvunnit helt. För efter några återkommande mardrömmar jag haft, där jag flydde genom att vakna, bestämde jag mig slutligen för att gå tillbaka igen in i drömmen för att möta och omforma det som tidigare skrämt mig 

Först när jag kan se mina rädslor och demoner, först när jag accepterat alla sidor hos mig är jag hel, det är min tro. Vissa rädslor är sunda, de hjälper oss i vår överlevnad. Det gäller att bara att se skillnad på verkliga och inbillade faror, men att lära om kroppen är inte det lättaste.

Jag jobbar på det!



Tidigare publicerad  2010-09-19  i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar