lördag 20 maj 2017

MOTIVATION ...

… eller avsaknad av motivation,  är det skillnaden mellan att lyckas  och ”misslyckas”? 


Eller kanske handlar det snarare om kongruens/inkongruens?

***


*

Först vill jag säga att jag inte tror det finns något misslyckande, bara nya erfarenheter, men för enkelhetens skull använder jag ”misslyckande” i texten, för det är vad det vanligen kallas.
*
Hur ofta har vi inte bestämt oss för att ändra något i vårt liv, att börja träna, börja banta, börja plugga. Kanske gör vi stora planer, sätter upp fantastiska mål, går in i det till hundra procent – tror vi.

Varför lyckas vi då inte alltid genomföra våra storslagna planer?

Jo, jag tror att det sitter en liten jäkel inom oss som motarbetar våra fina intentioner. Den där som säger ”ha, du kommer inte att lyckas, du har ju misslyckats förut” eller ”tänk vad många najsa fester du missar om du måste banta eller träna dagen efter”. Den mest försåtliga rösten är den som viskar ”vad ska det tjäna till? Tror du att du blir lyckligare om du blir mer vältränad, smalare eller smartare?”

Har du den inneboende, då är det nästan säker att det du tänkt dig inte kommer att fungera.

Ett alternativ är att kasta ut honom/henne/den – vad du nu vill kalla den lille bastarden? Jag vet att det inte är lätt, för han har en förmåga att smyga sig tillbaka när vi inte är uppmärksamma. Som en mus kan han klämma sig igenom det minsta lilla hål, vilket innebär att vi ständigt måste vara uppmärksamma.

Ett annat alternativ, ett som jag tycker är bättre och tar mindre energi, är att se den lilla musen/jäkeln (eller om de är flera) men inte låta sig störas eller styras av dem. Du har hört vad de har sagt så många gånger, men är det verkligen sant? Kan du vara säker på att vad den lille jäkeln säger är sant? Och om du inte lyckades en gång – ”so what?” Vad säger att du inte skulle lyckas denna gång? Dessutom har du säkert lärt dig något av dina ”misslyckande”.

För, och det här är viktigt, om du inte har med hela dig i ett beslut, ditt undermedvetna, din vilja och motivation så får du svårare att lyckas med dina planer. Alla dina delar måste sträva åt samma mål, vara kongruenta.

Här kommer begreppet psykologisk reversering in. Det innebär att det kan finnas en undermedveten önskan att inte förändras, inte bli smalare, mer vältränad – hur underligt det än låter. Ibland kan det ligga en rädsla bakom, kanske rädslan att drömmen om hur livet ska bli ”sedan”, inte kommer att infrias. Vi kanske inte blir lyckligare, bättre då att behålla drömmen. För att förlora en dröm är mycket smärtsamt för oss, vad ska vi då sikta mot eller drömma om?
*
Inom Mental Kinesiologi finns det sätt att komma åt psykologisk reversering, att hitta vad som göms i det undermedvetna via mycket subtila muskeltester. Sedan frågar man kroppen vilken behandling den – och det undermedvetna behöver. För mig är det ett fantastiskt verktyg, dels att mäta t.ex. min motivation i förhållande till vad det än är plus vad jag ska göra för att stärka motivationen. Eller självkänslan, självförtroendet – ja, egentligen vad du än vill stärka. Effekten av behandlingen, som oftast inte tar så lång tid, kan mätas på en gång – och det fungerar!

Så – de kurser jag gått på Svenska Kinesiologiskolan har varit mycket väl investerade pengar – och haft en viktig del i min personliga utveckling de senaste åren.

Nu vet jag hur jag ska handskas med "den lille jäkeln".

Bara jag har motivationen!



Tidigare publicerad  2011-02-01 i Metrobloggen


(Eftersom Metrobloggen inte längre finns publicerar jag delar av mina gamla bloggar här igen)


****

Sedan jag skrev denna blogg har jag även lärt mig metoder som EFT  och APG för att bland annat stärka motivationen.


***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar